Dirigent en solisten

Rienk Bakker
Rienk Bakker
Dirigent

Rienk Bakker (1986) studeerde aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle de hoofdvakken orgel en kerkmuziek en de bijvakken piano en zang. In 2011 behaalde hij het masterdiploma orgel. Hij volgde drie maal de Kurt Thomas Cursus voor koordirigenten. In juni 2016 rondde hij de masteropleiding koordirectie aan het conservatorium te Antwerpen ‘met grote onderscheiding’ af.

Rienk is naast dirigent van het Brabants Kamerkoor, ook dirigent van het Amersfoorts en het Eindhovens Kamerkoor, Vocaal Ensemble Tiramisu en Jongerenkoor Houten.

Daarnaast is hij cantor-organist van de Grote Kerk te Vianen. Verder organiseert hij koorprojecten met zijn ad-hoc koor Adveniat Musica en is hij mededirigent van Consortium Musicum Divertimento te Breda, een projectkoor en -orkest dat elke zomer een aantal concerten in het buitenland geeft. Sinds september 2019 dirigeert hij tevens koor en orkest van de Stichting Bachcantates Tilburg.

Berend Eijkhout
Berend Eijkhout
Christus

Berend Eijkhout (1989) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Frans Fiselier en Gerda van Zelm. Hij vervolgde zijn opleiding bij Nadine Secunde en Peter Lockwood.

Op het operapodium was Berend o.a. te zien in Die Zauberflöte (Papageno), Le Nozze di Figaro (Il Conte), L’Orfeo (Plutone), Alceste (Apollon, Hérault) en Down in the Valley (Tom Bouché, Preacher).Dit seizoen was hij onder andere te horen als Masetto in Don Giovanni, in een concerttournee met het Orkest van de Achttiende Eeuw.

Berend heeft een uitgebreid concertrepertoire en werkte als solist samen met onder andere Jos van Veldhoven (MessiahWeihnachtsoratorium, concertreis Tokyo en Osaka), Antony Hermus (Die sieben Todsünden, met het Residentie Orkest), Ton Koopman (Hohe Messe, met Juilliard415 in New York en Boston), Daniel Reuss (Ein Deutsches Requiem), Sander Teepen (MatthäusPassion) en Marcus Creed (Die Schöpfung, met het Koninklijk Conservatorium en het Orkest van de Achttiende Eeuw).

In oktober en november van dit seizoen zong Berend de baritonpartij in Ein Deutsches Requiem (Brahms) in een tournee met Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss.

Als begeesterd liedzanger werkte hij samen met pianisten Andrea Vasi, Daan Boertien en Rixt van der Kooij. Ook is hij een door componisten en publiek gewaardeerd vertolker van nieuwe kamermuziek. Hij oogstte lof met de veeleisende liedcyclus voor bariton a capella The End (Jacques Bank), en bracht samen met cellist Quirine Viersen en kamerkoor Ad Parnassum de première van Peace Cantata (Kris Oelbrandt).

Dit seizoen was Berend onder andere te horen in het voorprogramma van Matthias Goerne, in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Tiemo Wang
Tiemo Wang
Bas

De bariton Tiemo Wang begon zijn muzikale carrière als violist. Hij werkte bij verschillende ensembles zoals Het Gelders Orkest en de orkesten van de omroep.

Als zanger specialiseerde hij zich in het barok en hedendaagse repertoire. Hij zingt regelmatig met barokgezelschappen in binnen- en buitenland waaronder de Nieuwe Philharmonie Utrecht, BachPlus, Zefiro Torna, Il Gardelino uit België en Vocalconsort Berlin.

Sinds 2007 is Tiemo verbonden aan Silbersee (voorheen VocaalLAB) en zong hij rollen bij De Nationale Opera, Nederlandse Reisopera en De Munt Opera in Brussel.

Tiemo Wang ontwikkelt zich steeds meer als multidisciplinair musicus. Hij combineerde zang, viool en theater in de solovoorstelling Contact, in opdracht van het Grand Theater Groningen en geregisseerd door Roswitha Bergmann. In de Silbersee productie Dido Dido combineerde hij zang met de kemence, een Turkse vedel en in Lef bespeelde hij het Armeense blaasinstrument de duduk.

Met het jonge ensemble HYOID Contemporary Voices werkte hij mee aan het project ‘A History of the Voice’ van performance kunstenaar en componiste Jennifer Walshe, onder andere op het Transit Festival Leuven en het festival voor contemporaine muziek in Huddersfield (UK).

Het komende seizoen staan onder andere Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler (Odysseia Ensemble), Elias van Mendelssohn en Brahms Requiem op het programma. Verder een Zuid-Amerika tournee met Il Gardelino en de première van een nieuwe kindervoorstelling Kriebel, een co-productie van de Nationale Opera en Oorkaan.

Mark Bonney
Mark Bonney
Tenor

De Brits-Amerikaanse tenor Mark Bonney is momenteel gevestigd in Londen en treedt internationaal op. Enkele recente rollen zijn Tamino in Mozarts Die Zauberflöte (Berlin Opera Academy), Graaf Barigoule in Pauline Viardot’s Cendrillon (Wexford Opera Festival), de evangelist in Bach’s St. John Passion (Amsterdam) en de titelrol in Jephtha van Handel (Iford Arts & Bath Choral Society).

Naast zijn werk als solist trad Mark op in het koor in Opera Holland Park, Wexford Festival Opera, Bury Court Opera, Iford Arts, met het Monteverdi Choir en met Barbara Hannigan op het Aldeburgh Festival. Hij wordt vaak uitgenodigd bij optredens met toonaangevende ensembles, waaronder het Gabrieli Consort, Britten Sinfonia en Le Concert d’Astrée.

Mark groeide op in San Francisco. Voordat hij aan zijn carrière als klassiek zanger begon, deed hij sociaaleconomisch ontwikkelingswerk in Egypte, vóór, tijdens en na de Arabische lente. Naast een Master in muziek van de Guildhall School of Music and Drama in Londen, heeft hij een bachelor’s degree in politieke wetenschappen aan Stanford University. Hij studeerde ook aan de Berlin Opera Academy, het Franz Schubert Institute en het American Institute of Musical Studies.

In zijn vrije tijd houdt Mark van het buitenleven, tennis, golf en lezen.

Ingeborg Bröcheler
Ingeborg Bröcheler
Alt

Ingeborg Bröcheler studeerde af aan de VU als bestuurskundige en criminoloog, en was verbonden aan de Amsterdamse Toneelschool, voordat ze zich toelegde op klassieke zang. Ze studeerde bij Paula de Wit en op dit moment werkt ze met Elène Golgevit in Parijs.

Recentelijk vertolkte Ingeborg de rol van ‘Présidente de Tourvel’ in de door Opera2day samengestelde Vivaldi opera ‘Les Liaisons Dangereuses’ en coverde ze de titelrol in Händel’s ‘Giulio Cesare’  bij Opera North (UK). Eerder zong ze o.l.v. Reinbert de Leeuw in regie Pierre Audi de wereldpremière van Andriessen’s ‘Theatre of the World’ (co-productie DNO en Los Angeles Philharmonic, USA) en altsolo in ‘Before: Present’, een samenwerkingsproductie tussen Amsterdam Dance Event en Dutch National Opera. Onder leiding van Kenneth Montgomery vertolkte ze ‘Bradamante’ in Händel’s ‘Alcina’ (productie DNOA).

Als concertsoliste is Ingeborg veelvuldig te horen, in binnen- en buitenland. Zo zong ze onder andere in alle grote vocale concertwerken van Bach, Händel, Vivaldi, alsmede Mozart, Brahms, Duruflé, Dvorák. In regie van Klaus Bertisch, zong Ingeborg ‘Sechs Monologe aus Jedermann’ van Frank Martin. Ze was te horen in Château de Versailles (Versailles, FR), BOZAR (Brussel, BE), Concertgebouw (Amsterdam, NL), Walt Disney Concert Hall (Los Angeles, VS) en werkte herhaaldelijk met orkesten als de Nederlandse Bachvereniging, het Residentie Orkest, Los Angeles Philharmonic, en ASKO|Schönberg.

In 2020 maakt ze haar debuut bij het Orchestre National de Lille (FR) o.l.v. Jan Willem de Vriend.

Tinka Pypker
Tinka Pypker
Sopraan

Op twaalfjarige leeftijd begon Tinka Pypker (1996) met zanglessen aan het Rotterdamse conservatorium bij Frans Huijts en later aan de School voor Jong Talent in Den Haag, bij Lenie van den Heuvel. In juni 2019 behaalde ze haar Bachelor aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar ze haar diploma kreeg met onderscheidingen voor artistieke volwassenheid, vocale inbeelding en veelzijdigheid. Tevens won ze de Fock Medaille voor het beste eindexamen van het Koninklijk Conservatorium.

Tinka studeerde voor de historische uitvoering van oude muziek bij Dorothée Mields, Pascal Bertin, Jill Feldman en Peter Kooij. Zo zingt Tinka nu een breed repertoire dat strekt van de late renaissance tot aan de hedendaagse muziek. Concerten brachten haar al naar vele Europese steden, zoals Dresden, Berlijn, Boekarest, Leipzig, Parijs en Milaan, waar zij in april 2018 een tournee had met de bekende dirigent Fabio Bonizzoni.

In november 2018 won Tinka de eerste prijs in de Early Music Young Ensemble Competion, als duo met fortepianist Anders Muskens. In de jury zat o.a. Dame Emma Kirkby.

Op het gebied van opera heeft ze ervaring met meerdere rollen. Sinds september 2019 maakt Tinka onderdeel uit van de Dutch National Opera Academy, waar ze in januari  haar debuut maakte als Amy March in de opera Little Women (1998) van Mark Adamo.

Laurens-Alexander Wyns
Laurens-Alexander Wyns
Evangelist

In 2009 behaalde Laurens-Alexander Wyns een master in de muziek optie zang aan het Lemmensinstituut te Leuven. Zijn zangdocenten waren Dina Grossberger en Gerda Lombaerts en momenteel coacht Bart de Kegel hem. Hij volgde masterclasses bij onder andere Udo Reinemann, Alexander Oliver, Jeannette Fischer en Wim Becu.

Als tenor profileert hij zich in zowel het lied-, opera- als het oratoriumgenre. Zijn repertoire strekt zich uit van het gregoriaans tot muziek van de 21ste eeuw. Hij is een veel gevraagd solist voor de Passionen en cantates van Bach.  In 2015 vertolkte hij de rol van Don Curzio uit Le Nozze di Figaro van Mozart.

Vaak verleent hij ook zijn medewerking aan premières. Zo vertolkte hij o.a. in 2013 de rol van Pilatus in The Passion of our Lord Jesus Christ according to St. John van Jo van den Booren. Eveneens deed hij de heropvoering van L’histoire de lenfant de Dieu van Hendrik Andriessen.

Brabants Kamerkoor
Brabants Kamerkoor
Koor

In 2019 bestond het Brabants Kamerkoor 80 jaar. Ze vierden dat op 2 februari 2019 met een jubileumconcert, waarbij ze o.a. twee werken van Daan Manneke uitvoerden, die in 2019 ook 80 jaar werd. Op 25 en 26 mei namen ze met twee concerten rondom het thema ‘Maria’ afscheid van de voormalige dirigent Béni Csillag. Zijn opvolger Rienk Bakker heeft sinds juni 2019 de leiding over het koor.

Ze zingen koorwerken uit alle stijlperiodes, zeer gevarieerd, zowel a capella als met een orkest of ensemble. Ze houden van samenwerken en nieuw repertoire. In het voorjaar van 2018 verzorgden ze de proloog bij Hamlet door Opera2Day in het Theater aan de Parade in Den Bosch. Afgelopen najaar werkten ze mee aan De Toverfluit, een moderne bewerking van het beroemde werk van Mozart door Silbersee.

Naast vernieuwing staat een rijke traditie zoals de Matthäus Passion die ze in Zaltbommel zingen. Deze stond al vaker op het programma, evenals het zusje, de Johannes Passion. Ook Bachs Hohe Messe, de Messiah van Händel en grote missen van bijvoorbeeld Mozart. In de nazomer brengen ze een romantisch programma, met werk van o.a. Johannes Brahms.

Sylvia van der Vinne
Sylvia van der Vinne
Dirigent Jeugdkoor Senta

Sylvia van der Vinne studeeerde zang en koordirectie en rondde beide studies zeer succesvol af. Ze is werkzaam als professioneel ensemble zanger bij het internationaal gerenommeerde ensemble Collegium Vocale Gent, van Philippe Herreweghe. Met dit ensemble zingt zij op de grote podia van Europa. Ook is ze als solist geregeld te horen.

Ze heeft een bloeiende lespraktijk en begeleidde diverse zangers naar het toelatingsexamen van het conservartorium. Als dirigent werkte ze 10 jaar voor vrouwenkoor Femmes Vocales en coacht koren.

Koorschool Senta is een initiatief van Sylvia van der Vinne. Sinds de start in 2006 heeft ze de artistieke leiding over deze gevarieerde groepen jonge zangers. Met het jeugdkoor van Koorschool Senta stond ze twee keer in de landelijke finale van het Nederlands Koorfestival. Naast Koorschool Senta is ze dirigent van Projectkoor Rivierenland.

Sylvia geeft geregeld cursussen en workshops op het gebied van kinderkoorzang. Zo werkt ze als adviseur bij Stichting Koorplein Noord-Brabant ter bevordering en ondersteuning van kinderkoorzang en doceert komende zomer kinderkoordirigenten op de Kurt Thomascursus.

De koren van Sylvia worden geroemd door pers en concertbezoekers om de homogene, heldere, zuivere koorklank en fraaie programmering.

Jeugdkoor Koorschool Senta
Jeugdkoor Koorschool Senta

Koorschool Senta (2006) bestaat inmiddels uit een start-, kinder-, jeugdkoor en het Senta Ensemble, gevormd door vrouwen die inmiddels studeren of elders werken en vaak zelfstandig repeteren. Ze zingen in de jaarlijkse twee Sentaconcerten, maar geven ook eigen concerten. Sinds najaar 2016 heeft Koorschool Senta ook een aparte jongensgroep.

Senta komt van het Italiaanse ‘sentire’, en is een aansporing om (naar het koor) te komen luisteren: hoor ons! De kwaliteit van de koren rust op twee belangrijke pijlers: veel aandacht voor de technische kant, zoals theorie en stemvorming, maar plezier in het zingen staat voorop. Een combinatie die, gekeken naar de behaalde successen, zijn vruchten afwerpt. Zo zong het koor al op topniveau mee onder dirigenten als Yannick Nézet-Séguin en Daniel Reuss, samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Geregeld krijgt Koorschool Senta de vraag mee te zingen met andere koren. Zoals in 2017 in de Carmina Burana van Carl Orff tijdens een tournee van het Souvenir Jeugdkoor, het Brabant Koor en het Euregio Jeugdorkest. Of in december 2018, wanneer Senta samen met Cantate Corde, onder leiding van Carl van Kuyck, de Nicolas Cantate van Benjamin Britten zingt.

Het jeugdkoor van Senta stond in 2014 en in 2016 in de finale van het Nederlands Koor Festival. In 2016 behaalde het maar liefst vier prijzen, waaronder een optreden in het Muziekgebouw aan ’t IJ, november 2016. Voorafgaand aan de finale trad het koor op in een gelivestreamde uitzending van De Klassieken, het dagelijkse ochtendprogramma van Radio 4.